4 Nisan 2024 Perşembe

Kur’ân’ın Bâtını ve “Demek İstediği” Safsatası

 

“İşte biz onu (Kur’ân’ı) apaçık âyetler olarak indirdik; şüphesiz Allah, dilediğini hidâyete yöneltir” (Hac 16).

 

“Sana Kitabı indiren O’dur. O’ndan, Kitabın anası (temeli) olan bir kısım âyetler muhkem’dir; diğerleri ise müteşâbihtir. Kâlplerinde bir kayma olanlar, fitne çıkarmak ve olmadık yorumlarını yapmak için ondan müteşâbih olanına uyarlar. Oysa onun te’vilini Allah’tan başkası bilmez. İlimde derinleşenler ise: ‘Biz ona inandık, tümü Rabbimizin katındandır’ derler. Temiz akıl-sâhiplerinden başkası öğüt alıp-düşünmez” (Âl-i İmran 7).

 

Hakîkat, “apaçık olan”dır. Apaçık olduğu için hakîkati “bâtın”da yada “demek istenilen”de aramak İslâmî ve meşrû değildir. Böyle bir tavırdan ancak bâtıl ve sapkınlıklar çıkar.

 

Kur’ân’ın zâhirinin yanında bir de bâtını olduğunu söylemek, Kur’ân’ı inkâr etmek anlamına gelir. Zîrâ Allah Kur’ân için “apaçıktır” dediği hâlde “onun herkesin bilmediği ve göremediği bir de bâtını vardır” demek bizzat Kur’ân’a iftirâ etmek demektir.

 

İslâm karmaşık şeyler söylemez ve ne dediği çok açıktır: Allah’ın Kur’ân’da söylediği apaçık emir-yasaklara ve yine Peygamberimiz’in apaçık ve berrak örnek yaşayışıyla gösterdiği hayâta yâni İslâm’a göre yaşamaya engel olan her-şey günah, kötü ve yanlıştır.

 

Allah’ın “ne demek istediği” de, “ne dediği”dir. Ne dediği ise Kur’ân’daki âyetlerle apaçık gösterilmiştir. Allah’ın “dediği”ni yapmayanlar, “acaba ne demek istedi”nin derdine düşmüşlerdir-düşmektedirler. “Böyle diyor ama şunu demek istiyor” ve “zâhirde böyle ama bâtınî anlamı şöyledir” diyenler Allah’ı hakkıyla takdir edemedikleri gibi O’na karşı ağır bir küstahlık yapmaktadırlar. Allah’ın söylemediği bir sözü O’na isnât etmek O’na iftirâ atmaktan başkası değildir. Allah söylemek istediği  bir şeyi söylemekten mi çekinecek?. Allah ne demek istiyorsa onu der. Allah îmâ ve işâretler konuşmaz. Kur’ân  da bir bilmece-bulmaca kitabı değildir, sırlar ve sihirler hitabı ise hiç değildir. 

 

Esâsen Kur’ân, büyük çoğunluğu okuma-yazma bile bilmeyen hattâ hayatlarında hiç kitap görmemiş yada bir kitaba dokunmamış olan insanlara indirmiştir. Allah şimdi bu insanlara Kitab’ı iyice açık ve kolayca anlaşır şekilde indirmedi de, anlamak için yıllarca kafa yoracakları ve bu nedenle insanları bezdirecek şekilde mi indirdi?. Elbette hayır, aslâ!. Allah kitabı açık ve çok kolay anlaşılır bir şekilde indirmiş, Peygamberimiz de kendilerine gelen vahiyleri okuduğunda ve duyurduğunda çok büyük oranda ne deniliyorsa ânında anlamışlar ve hemen uygulamaya koymuşlardır. Sâdece mü’minler değil, müşrikler de hemen anlamışlardır ve zâten bu nedenle mü’minlere düşman olmuşlar ve her türlü kötülüğü yapmaya başlamışlardır. Çünkü Kur’ân’ın ne dediğini hemen anladıkları gibi, Kur’ân’ı kabûl ettiklerinde ve her-şeyi Kur’ân’a göre değiştirdiklerinde neler olacağını da hemen idrâk etmişlerdir.

 

Bu-bağlamda Peygamberimiz bir Mekke müşrikine; “gel Allah’ın birliğine ve benim O’nun resûlü olduğuma îman et” dediğinde ve İslâm’ın demek olduğundan bahsettiğinde, müşrik; “sen bana diyorsun ki, zamânımızın süper güçleri olan Îran’a ve Bizans’a karşı savaş!. Bu çok zor, kabûl edemem” cevâbını vermiştir. Müşrik o dâvetin bâtıl toplumların tamâmından ayrılmak ve bir zaman sonra onlarla savaşmak demek olduğunu ânında anlamıştır. Âyetleri dinleyince, Kur’ân’ın ne dediğini ve nelere yol açacağını ânında anlayıp idrâk etmiş ve bu sözlerin ağır bir bedeli olduğunu hemen fark etmiştir ve “ben Îran’a ve Bizans’a karşı savaşamam” demiştir. Peygamber “îman et ve bâtıl toplumdan ayrıl” diyor ve savaş sözünü kullanmıyorken, o “Bizans’la savaşamam” diyor. Çünkü âyetlerin ne dediğini hemen anlıyor ve îman etmenin îcâbında bâtıl toplumdan ayrılmak ve Sasani ile, Bizans’ ile (günümüzde meselâ Amerika-Rusya ile) savaşmak demek” de olabileceğini hemen idrâk ediyor. Yâni Peygamberimiz İslâm’ı anlatıp bâzı âyetler okuduğunda Arap, bırakın söylenenleri anlamayı, söylenen şeylerin ileride neler getireceğini bile idrâk edebiliyor. Çünkü Kur’ân’ın bir bâtını olmadığı gibi, söylenenlerden başka bir de söylenmek istenen diye bir şey yoktur, çünkü her-şey apaçık ortadadır.

 

Kur’ân’ın “dediği” ile “demek istediği” arasında zıtlık yoktur, olamaz. Ne denmek isteniyorsa o söylenmiştir. Kur’ân’ın bâtını olmadığı gibi açıkça söylemediği ve “demek istediği” diye bir şey de yoktur.

 

İslâm; “Kur’ân ne diyorsa o”, “Peygamber nasıl yaptıysa öyle”dir. Birilerine, Kur’ân’ın emrettiğine ve Peygamberimiz’in örnekliğine göre İslâm’ı yaşamak zor gelince, mistisizm, bâtınîlik, tasavvuf, alevilik, modernlik ve türevleri ortaya çıkmıştır. Bunlar -sözde- işin kabuğuyla-dışıyla değil de “özüyle-içiyle ilgililermiş.

 

Nefsinin güdümünde olanlar, aradıklarını Kur’ân’da bulamayınca ve bulduklarını da beğenmeyince, aslında bulmak da istemediklerinden dolayı, mistisizm, ezoterizm, bâtınîlik, tasavvuf, bilim, felsefe vs.’ye yamanıyorlar. İnsanlar, zâhiri işlerine gelmeyince ve nefisleri kabûl etmediği için bâtına sarılıyorlar. Yoksa -hâşâ- Kur’ân’ın âyetlerinin anlamlarının gizli olmasından falan değil. İslâm konusunda insanların ne düşündüğü ve ne dediği değil, Kur’ân’ın ne dediği önemlidir. İslâm bir “anket dîni” değildir.

 

“Bâtını var” ve “demek istediği” şeklindeki hastalık yeni de değildir. Şimdiki gnostikler olan tasavvufçuların “Kur’ân’ın bir zâhir bir de bâtını vardır” dedikleri gibi; daha önceki zamânın gnostikleri de “İncil’in bir zâhiri bir de bâtını vardır” diyorlardı. “Îsâ’nın söylediklerinden başka söylemedikleri de vardır” diye-diye onu Roma paganizminin nesnesi yaptılar ve tahrif ederek hakîkatten kırıntılar da olan bir şirk dînine çevirdiler.

 

Bâtınîlik ve tasavvuf, “Allah’ı râzı etmek” yerine “insanı râzı etmeyi” merkeze alan bir sapkınlıktır. Mistisizm, bâtınîlik ve tasavvuf, “iş-güzarlık”tır. Allah’ın insandan böyle bir beklentisi yoktur. Çünkü her-şey apaçık şekilde ortada durmaktadır.

 

“Kur’ân’ın bir de bâtını vardır” ve “denilenlerden başka bir de denilmek istenilenler vardır” diyerek bâtını ve -sözde- denilmek istenilenleri bulmak için felsefeye, modern-bilime ve beşerî düşünce, fikir ve ideolojilere yamanıyorlar. Apaçık olan Kur’ân’a uymamak için her-şeyi yapıyorlar.  

 

Bilim yüzünden artık, suya bile “su” denilemez ve bâtınî anlam bulma çabası yüzünden Kur’ân’ın apaçık âyetlerine bile güvenilemez oldu.

 

Allah’ın ne demek istediği, “ne dediği”dir. Allah ne demek istediğini, sâdece birilerine “ayrıca” söylemez. Kur’ân’ın apaçık olması demek, denilmek istenenin tam da denildiği gibi olması demektir.

 

Kur’ân bâzı mecâzi ifâdeler kullanır ama bunları anlamak için derin bilgiye ve araştırmaya gerek yoktur. Meselâ “Allah’ın eli” denilen yerde elbette “Allah’ın rahmet eli” denilmektedir ve bundan kimsenin bir kuşkusu yoktur. Bunu bilmek ve anlamak için ilim tahsil etmeye bile gerek yoktur. Arapların sık-sık kullandıkları söylemlerdir bunlar.

 

Kur’ân’ın bir bâtını ve ne demek istediği olmadığı gibi, bunları anlamak için de keşf, ilham, tecelli, vâridat, zuhûrat, duru-görü, meditasyon, modern-bilim, felsefe ve beşerî din, düşünce ve ideolojilere falan da gerek yoktur. Zîrâ Allah’ın ne dediği bal gi,bi açık ve anlaşılırdır ve uygulanmayı beklemektedir.  

 

Târih boyunca bâtını bilmek ve ne demek istediğini anlamak için yapılmış olan ve yapılan çalışmalar ve gayretler, ancak dînî düşünceyi ve müslümanları ifsâd etmiş ve fitneye düşürmüştür. Üstelik bunun insanlara bir faydası da olmamış, tam-tersine, insanları haktan ve hakîkatten soğutmuştur.

 

Allah’ın yarattığı şeyi Allah’ın izin verdiğinden fazla karıştırmamak gerekir. Zâten bir yararı da olmaz. Bildirdiği kadarını bilmek en doğrusudur. Kur’ân’ın yada maddenin bir mahremi vardır ve o mahrem delinmeye çalışıldığında ve delindiğinde başkalaşır. Bu maddede böyle olduğu gibi Kur’ân’da da böyledir. Çünkü Kur’ân’ın bir bütünlüğü vardır ve indirildiği kadardır. Bütünlüğünü bozacak araştırmalar içine girmek hem yeni ve doğru bilgiler vermeyeceği için faydasızdır, hem de bütünlüğü bozulan şey ancak fitne üretip ifsâd edeceği için insanlara bir-çok zararlar getirir.

 

Kur’ân’ın bâtını da, denilmek istenen ama söylenmeyen gizli bir anlamı da yoktur. Eğer olsaydı bile onu bir tek Allah bilirdi.

 

En doğrusunu sâdece Allah bilir.

 

Hârûn Görmüş

Nîsan 2024

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder